03 novembre 2023

El desenllaç de les novetats legislatives penals a Espanya II

Per Maite Bautista, membre de la Comissió de Dret Animal del Col·legi d'Advocats de les Palmes de Gran Canària i presidenta de l'Associació d'Advocats Prodefensa dels Animals (PROTA).

El nou text inclou circumstàncies agreujants que sí que són ressenyables i necessàries; resumidament són les següents:

a) Utilitzar mitjans que puguin resultar perilloses per a la vida o la salut de l'animal.

b) Executar el fet amb acarnissament.

c) Causar la pèrdua o la inutilitat dun sentit, òrgan o membre principal.

d) Realitzar el fet pel propietari o qui tingui confiat la cura de lanimal.

e) Maltractar en presència d‟un menor d‟edat od‟una persona especialment vulnerable.

f) Ànim de lucre.

g) Cometre el fet per coaccionar, intimidar, assetjar o produir menyscapte psíquic a qui sigui o hagi estat cònjuge oa persona que estigui o hagi estat lligada a l'autor per una relació d'afectivitat anàloga, fins i tot sense convivència.

h) Maltractar en un esdeveniment públic o difondre'l per internet.

i) Utilitzar verí, explosius o similars.

És d'agrair que hi hagi agreujants i que es contempli que s'hagi d'imposar la pena a la meitat superior quan concorri alguna agreujant, però i si concorren diverses?, es podran aplicar les normes generals i imposar la pena superior en grau? És una cosa que no se sap. Fins ara, amb el text acabat de derogar no semblava permetre's. El nou Codi Penal, al seu esborrany, va fer constar que amb dos o més agreujants, el jutjat podrà (no haurà) imposar la pena a la meitat superior. Aquest paràgraf també va desaparèixer misteriosament al text definitiu.

Es va introduir un SUBTIPUS AGRAVAT EN CAS DE MORT. En el text acabat de derogar també s'incloïa aquest subtipus agreujat, encara que hi ha diferències ja que actualment es poden aplicar les agreujants (cosa que anteriorment, per gran distracció legislativa, no es podia fer). La condemna canviarà segons el tipus d'animal a què es mati:

a) Animal domèstic, amansat, domesticat o que visqui temporalment o permanentment sota el control humà:

PRESÓ DE 12 A 24 MESOS + INHABILITACIÓ ESPECIAL DE 2 A 4 ANYS

  1. Animal vertebrat no inclòs a l'apartat anterior:

PRESÓ DE 6 A 18 MESOS, O, MULTA DE 18 A 24 MESOS + INHABILITACIÓ ESPECIAL DE 2 A 4 ANYS

S'hi inclou un altre SUBTIP DELICTE LLEU. A l'anterior normativa, dins del tipus que regulava el maltractament, es regulava un subtipus de delicte lleu per als casos on no hi hagués lesió, però sí un maltractament “cruel”. Sembla que el terme “cruel” els devia semblar un concepte jurídic indeterminat -que ho és- per introduir al seu lloc un altre concepte jurídic indeterminat que és “greu”, com m'explicaré:

  • Quan hi hagi lesions que no hagin requerit tractament veterinari.
  • Quan no hi hagi lesions, però sí un maltractament “greu”.
  • Es condemna amb multa d'1 a 2 mesos o treballs en benefici de la comunitat d'1 a 30 dies.
  • S'imposarà inhabilitació especial de 3 mesos a 1 any.

Francament, a mi em sembla tan indeterminat un maltractament cruel com un maltractament greu i desconec la casuística que discerneixi allò cruel del greu. L'únic que veig és que abans de la reforma, el delicte de maltractament “cruel” tenia una condemna de multa d'1 a 6 mesos, i ara el maltractament “greu” porta multa d'1 a 2 mesos o, pitjor encara, feines en benefici de la Comunitat. És a dir, ara es castiga molt menys. Serà per animar-nos a deixar la via penal i anar a l'Administrativa? De nou…qui sap.

L'únic que hem d'agrair és que la Inhabilitació Especial sigui obligatòria als Delictes Lleus relacionats amb animals, ja que anteriorment només era una possibilitat discrecional del Jutjador.

340 ter.- Regula el DELICTE LLEU d'ABANDÓ.

Crec que tota la Comunitat, inclosa la internacional, es va emportar les mans al cap en saber que el Govern Espanyol no va aprofitar aquesta oportunitat d'or de considerar DELICTE l'abandonament, i continuar qualificant-lo com un DELICTE LLEU. A hores d'ara crec que tots sabem que de l'abandó procedeix la poca valoració que es té dels animals i, amb això, la facilitat i la despreocupació a maltractar-los.

Es castiga de la manera següent:

  • Multa d'1 a 6 mesos O treballs a Benefici de la Comunitat de 31 a 90 dies.
  • Inhabilitació Especial de 1 a 3 anys.

Tot i que és una excel·lent notícia que l'abandonament comporti obligatòriament una Inhabilitació Especial d'1 a 3 anys, realment aquesta penalitat és més lleu que la redacció anterior ja que, encara que la multa segueixi sent la mateixa (d'1 a 6 mesos), inclou l'opció de castigar-lo només amb Treballs en Benefici de la Comunitat, cosa que em sembla molt poca reprovació penal.

 

340 quater.- Regula la responsabilitat penal de les PERSONES JURÍDIQUES.

Aquesta part de l'articulat és completament nova i realment és important declarar la responsabilitat penal de les persones jurídiques, ja que és clar que moltes vegades són aquestes empreses les que són les veritables responsables de excessos amb els animals, encara que després els executors siguin empleats o subalterns. Això inclou clíniques veterinàries, granges, ramaderies, escorxadors, transportistes d'animals, etc.… i es condemnaria tant qui maltracta l'animal com qui es beneficia d'aquesta acció, ja sigui de forma directa o indirecta.

Això, però, tornem a trobar qüestions estranyíssimes que cal ressenyar.

  • S'imposarà MULTA de 1 a 3 ANYS a l'empresa si el delicte comès per la persona física té previst una pena de presó superior a 2 anys. Doncs bé, com acaper explicar CAP SUPÒSIT comporta presó superior a 2 anys. Això és el que es diu paper mullat, mai no es podrà imposar aquesta multa a cap persona jurídica.
  • S'imposarà MULTA de 6 MESOS a 2 ANYS, a la resta dels casos. Això sí que és aplicable, fins i tot en el cas de Delicte LLEU d'abandó o el de maltractament “greu”.
  • Se'ls podrà imposar, si el jutjat ho considera, alguna d'aquestes penes:
  1. Dissolució de la persona jurídica.
  2. Suspensió de les activitats fins a 5 anys.
  3. Clausura de locals fins a 5 anys.
  4. Prohibició temporal fins a 15 anys o definitiva de realitzar activitats amb motiu de les quals s'ha comès, afavorit o encobert el delicte.
  5. Inhabilitació per a subvencions fins a 15 anys.
  6. Intervenció Judicial per protegir els drets dels treballadors i creditors, fins a 5 anys.

 

340 quinquies.- Regula les MESURES CAUTELARS.

Les mesures cautelars en els procediments penals sobre maltractament animal es sol·liciten i es concedeixen amb regularitat a Espanya, però de vegades cal fer puntes de coixí per presentar la justificació jurídica de tal sol·licitud. Alguns jutjadors, desconeixedors del dret animal, se sorprenen molt i titubegen a l'hora de concedir-les per no saber com fonamentar les seves actuacions. De fet, moltes mesures cautelars s'aconsegueixen amb actuacions pràcticament sense fonaments jurídics; ningú no diu res, així que, si ens les concedeixen, nosaltres tampoc.

Per això cal agrair que, al final, hagin decidit regular les Mesures, si bé ho han fet de manera insuficient, cosa que és una altra oportunitat perduda.

  1. Els Jutjats poden adoptar QUALSEVOL MESURA CAUTELAR per a la protecció dels animals, incloent-hi canvis provisionals sobre la titularitat i cura de l'animal.

Creiem que és insuficient que només ho pugui fer de manera provisional. A la pràctica, s'ha aconseguit que des de la fase inicial d'Instrucció es dicti un decomís definitiu dels animals que van ser confiscats provisionalment per part de la Guàrdia Civil. Es tracta de demanar-ho i convèncer el Jutjador. Cal pensar que hi ha assumptes judicials que duren anys i en els casos amb molts animals incautats, resulta gairebé abusiu pretendre que un centre de recollida públic o privat es faci càrrec durant tant de temps de tants animals.

  1. A la Sentència, el Jutjador adoptarà les mesures necessàries respecte a la titularitat i la cura de l'animal, ja que el maltractador estarà inhabilitat.

Aquest article, tal com està redactat, sembla admetre que un cop passada la inhabilitació, el titular maltractador pugui recuperar l'animal, cosa que ens sembla un error garrafal.

A l'esborrany del text que va fer el Senat es va proposar com a text alternatiu que el Jutjador acordarà el seu decomís definitiu i resoldrà sobre el seu destí atenent a la seva protecció i benestar, cosa que hagués estat el més sensat. Lamentablement, al text definitiu, es va ometre la petició del Senat.

LA REVISIÓ DE SENTÈNCIES

Vostès saben que quan es produeix un canvi legislatiu que és més benèvol amb els delinqüents i els seus delictes, està a la mà i en mà del Fiscal, sol·licitar la revisió de la Sentència, ja que amb la nova redacció de la Llei poden obtenir una condemna més suau i, per què no, fins i tot obtenir labsolució. En definitiva, aplicar la disposició més favorable al reu. En tots els casos en què es va imposar pena de presó, i actualment es podria imposar presó o multa, es pot revisar la sentència.

Posem un exemple, en el cas d'una condemna per abús sexual, per exemple, sexe oral amb un gos on no se li hagi causat lesió a l'animal. Hi ha alguna condemna anterior a la nova redacció i com que amb el text nou aquesta conducta està despenalitzada, pot demanar perfectament que es revisi la sentència, i se l'absolgui, quedant sense antecedents penals ni cap altra conseqüència.

Això no obstant, si la condemna està suspesa, cosa que ocorre pràcticament en tots els casos, NO es procedirà a la revisió de la sentència.

Si la condemna anterior hagués estat de multa (per exemple, per abandó o maltractament cruel), NO es procedirà a la revisió de la sentència.

ALGUN EFECTE REIAL

De moment, només he vist que el Ministeri Fiscal ha pretès sobreseure el procediment perquè considera que no hi ha delicte si no hi ha tortures, o que no hi ha delicte perquè la lesió era desnutrició. Aquests casos, estan pendents de recurs i desconec com es resoldran per la Audiencia Provincial.

En conseqüència, l'aplicació de la nova redacció del CP és negativa, ja veurem com es resoldran -o no- totes aquestes qüestions. Quan ens preguntin, haurem de dir.

QUI SAP?

Comparteix: