22 abril 2024

La de la coca-cola

Laura FauqueurPer Laura Fauqueur
TWITTER @laurafauq

Fa anys, una persona que ha estat importantíssima a la meva vida professional em repetia: “ets la de la Coca-Cola, sempre; has de deixar de posar-te en aquesta posició perquè se't comenci a prendre seriosament”.

Amb afecte, el que em volia dir amb aquesta frase era que, si no deixava de servir Coca-Cola, mai no se'm veuria com una altra cosa que com a cambrera. Que deixés de fer d'organitzadora d'esdeveniments per convertir-me en protagonista.

Reconec que durant molt de temps m'ha estat més còmode estar entre bambolines que a sobre de l'escenari (gràcies, Síndrome de la impostora, em persegueixes, però ja he après a mantenir-te a ratlla). Però el temps i l'experiència em van donant la raó dia rere dia sobre la importància, la imprescindibilitat fins i tot de ser la de les Coca-Cola. O, dit altrament, que qui posi la Coca-Cola se li hagi currat, i molt.

En els anys que porto al sector legal, he organitzat (no sola, per descomptat, més aviat tot al contrari) tot tipus d'esdeveniments: conferències, taules rodones, xerrades, presentacions i classes, és clar. Però també cims, tallers, jornades, meetups, demo days, hackathons, festivals, esprints, unconference,…

Doncs bé: aquests esdeveniments a geometria variable han provocat el naixement de projectes incomptables, col·laboracions, amistats, productes, serveis, empreses, associacions, despatxos…

És cert que no em puc enorgullir d'haver estat la protagonista de tots ells – de fet no n'he estat de cap – però em quedo amb la satisfacció d'haver estat la força instigadora d'aquests esdeveniments, i sé ara que de no haver estat per aquests efímers però intensíssims moments, res no hauria passat.

Perquè una cosa és clara: per innovar, cal dissenyar moments, espais, trobades, i interaccions que no provoquin els pensaments de sempre, les inèrcies, la manca d'energia i la por paralitzant. No cal infravalorar la importància del context, de l'entorn, de les activitats que es duen a terme.

Una reunió per Teams, o en persona, al voltant d'una taula de vidre que toquem amb compte per no deixar petjada amb els nostres dits, poden no ser l'entorn adequat per cercar solucions noves a un problema enquistat. Formar-se en intel·ligència artificial generativa assegut durant moltes hores en una butaca escoltant llargues xerrades pot no ser la manera idònia d'abordar la matèria.

La bona notícia és que, com tot en aquesta vida, esdeveniments i interaccions socials es dissenyen. Bé, rectifico: com tot en aquesta vida, es poden dissenyar.

Des de la invitació a l'esdeveniment o reunió en qüestió, fins al seguiment posterior, passant pel lloc de celebració, l'acolliment, la comunicació, les presentacions, les interaccions entre els assistents, el format de les intervencions, el càtering, els idiomes, la presa de paraula, el to de veu, el dress code, etc. Tot això es pot pensar, decidir, treballar, millorar en funció del resultat que es vol obtenir per a tots els implicats: assistents/usuaris, organitzadors, patrocinadors, etc.

De tot això, ens encarreguem, ia molta honra, els de la Coca Cola. Dissenyem instants perquè passi la màgia: sinergies, creativitat, projectes disruptius, solucions brillants…

Has pensat en les reunions que mantens amb els clients? Amb els teus companys? Els esdeveniments en què participes o organitzes? Sempre que consideris que el resultat no és l'esperat, atura't a pensar: com podria redissenyar aquest moment perquè passi X? I intenta-ho…

Comparteix: