12 gener 2023

Què canviarà amb la Llei contra el tràfic?

Per Isabel Diez Velasco, advocada i co-fundadora de MEDUSA Human Rights Lawyer.

El tràfic i l'explotació d'éssers humans són una greu vulneració de drets humans que es troba més present a la nostra societat del que pensem. Les noves formes de consum i treball, el panorama geopolític i la globalització són factors determinants en situacions de tràfic i explotació.

Actualment, hi ha una gran dispersió normativa pel que fa a la protecció de les víctimes de tràfic i explotació. El delicte de tràfic està tipificat al nostre Codi Penal des de l'any 2010, mentre que el delicte d'explotació no ho està.

El delicte de tracta, segons l'article 177 bis del Codi Penal, consisteix a captar, transportar, traslladar, acollir, o rebre una persona emprant violència, intimidació o engany, o abusant d'una situació de superioritat o de necessitat o vulnerabilitat de la víctima nacional o estrangera, o mitjançant el lliurament o la recepció de pagaments o beneficis per aconseguir el consentiment de la persona, ja sigui en territori espanyol, des d'Espanya, en trànsit o amb destinació a aquesta, amb la finalitat d'explotar-la.

Entre les finalitats d'explotació hi ha la imposició de treball o serveis forçats, l'esclavatge o les pràctiques similars a l'esclavatge, a la servitud oa la mendicitat; l'explotació sexual; l'explotació per fer activitats delictives; lextracció dòrgans i la celebració de matrimonis forçats.

Aquest panorama és a punt de canviar amb l'Avantprojecte de llei orgànica integral contra el tràfic i l'explotació. Tal com diu la seva exposició de motius, es presenta com un text pioner i integral que planteja un canvi de paradigma.

Entre les novetats que introdueix hi ha la definició de tràfic i d'explotació. En primer lloc, la definició de tracta elimina l'element internacional de la mateixa. En segon lloc, s‟introdueix per primera vegada la definició d‟explotació i s‟amplien les formes d‟explotació.

D'altra banda, un dels objectius de l'Avantprojecte és la prevenció i per això planteja en el títol primer mesures de sensibilització i prevenció en àmbits de rellevància per a la detecció de situacions de tràfic i explotació com és l'àmbit educatiu, el sanitari, el sector privat i empresarial i làmbit de la publicitat i els mitjans de comunicació.

El títol segon el dedica a una qüestió tan transcendental com són les mesures de detecció i identificació de víctimes de tracta i explotació.

Si bé és cert que inclou un article específic que desvincula la persecució del delicte de la identificació formal, també és cert que el procediment d'identificació de l'Avantprojecte continua patint les mateixes dificultats que l'actual: les autoritats competents per identificar són les autoritats policials que persegueixen el delicte de tracta i explotació, els temps didentificació són preocupantment curts, així com els dels recursos de reposició i alçada.

Posteriorment, en el títol tercer s'estableixen els drets de les víctimes de tràfic i explotació. En el cas de les víctimes estrangeres, d'una banda, es recull la compatibilitat entre la protecció internacional i el sistema de protecció de víctimes de tràfic i d'explotació, encara que l'articulat òbvia esmentar les garanties procedimentals especials que s'han d'adoptar en aquests casos.

D'altra banda, es modifica l'actual article 59 bis de la Llei d'estrangeria pel que fa principalment als permisos de residència i treball. La víctima podrà sol·licitar lautorització de residència i treball des del moment de la seva identificació provisional. A més, també podrà sol·licitar una autorització de residència per circumstàncies excepcionals a favor dels fills menors d'edat o que tinguin una discapacitat, o una autorització de residència i treball en el cas que fossin majors de 16 anys i es trobin a Espanya.

Al títol quart, recull la protecció dels menors víctimes. D'una banda, es regula el procediment de detecció, l'atenció i la protecció immediata, el procediment especial d'identificació i les mesures d'assistència i suport especialitzats.

Posteriorment, l'articulat disposa les mesures relatives a l'accés a la majoria d'edat, la protecció de les dades personals i la no repatriació, així com relatives als fills de víctimes de tràfic o explotació menors de tres anys.

El que preveu, però, requereix un sistema de protecció i recursos a l'alçada que no queda clar com s'afrontarà.

Addicionalment, cal establir un procediment d'avaluació i determinació de l'interès superior del nen en totes aquelles decisions que s'hi prenguin. Així ho recull l'article 2 de la Llei Orgànica 1/1996, del 15 de gener, de Protecció Jurídica del Menor i l'article 4 de la Llei Orgànica 8/2021, del 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant de la violència.

En el cas de la infància víctima de tracta i explotació, l'avaluació del seu interès superior recobra una importància especial i, tanmateix, l'Avantprojecte no ho preveu.

Els darrers títols preveuen la tutela i cooperació institucional i internacional. Es crea el Mecanisme Nacional de Derivació que queda adscrit a la Relatoria Nacional contra el tràfic i l'explotació. Es creen també les Unitats Multidisciplinàries d'identificació a cada província. En aquest sentit, moltes de les prerrogatives han quedat pendents de desenvolupament reglamentari, cosa que a la pràctica pot suposar serioses dificultats.

Finalment, les disposicions addicionals, transitòries i finals tracten temes tan importants com lacreditació de les entitats especialitzades, el Fons per a la indemnització de les víctimes i les modificacions legislatives.

Amb això i amb tot, l'Avantprojecte de llei orgànica integral és un text necessari i urgent que planteja un nou panorama de lluita contra el tràfic i l'explotació i que ens dota de l'oportunitat de poder debatre i construir sobre un projecte comú.

Comparteix: