04 maig 2021

Impacte de la regulació de l'automatització digital dels serveis professionals

La Comissió Europea ha publicat un estudi sobre l'impacte de la regulació de l'automatització digital en els serveis professionals. En l'última dècada es pot observar com l'automatització digital està transformant substancialment els models de negoci, alliberant a les persones de tasques repetitives i proporcionant als consumidors de nous serveis amb un cost menor. Aquests canvis han portat als legisladors nacionals i europeus a desenvolupar mesures per regular i incentivar l'automatització digital. Davant d'aquest escenari, la Comissió Europea ha publicat un Estudi sobre l'impacte de la regulació de l'automatització digital dels serveis professionals.

El document presentat per la Comissió comença destacando les cinc macrotendències presents en l'automatització digital dels serveis professionals:

  1. La hiperautomatització: relacionada amb totes les solucions tecnològiques que contribueixen a l'automatització total o elevada dels processos i activitats.
  2. El "Increment humà": Relacionat amb les solucions tecnològiques que contribueixen a millorar les capacitats dels éssers humans, per exemple, l'aprenentatge, la visió o la comunicació.
  3. Els objectes intel·ligents i autònoms: relacionats amb totes les solucions tecnològiques que proporcionen suport tangible i físic a les activitats humanes (per exemple, drones, cotxes sense conductor).
  4. Els solucions distribuïdes: relacionades amb totes les solucions tecnològiques que permeten una major capacitat tècnica, gràcies a una lògica de funcionament descentralitzada.
  5. La societat de dades: relacionada amb totes les solucions tecnològiques que permeten gestionar i valoritzar grans quantitats d'informació i / o dades.

A més, la intel·ligència Artificial (IA) apareix com un element que s'integra en tots els processos d'automatització digital. La IA representa una combinació de diferents tecnologies digitals que repliquen les funcions intel·lectuals humanes en l'ús de les tecnologies identificades anteriorment. Aquestes tendències tecnològiques plantegen nombrosos reptes que no són només purament tecnològics, sinó també de caràcter cultural i organitzatiu.

Després d'aquesta introducció, l'estudi de la Comissió emfatitza la influència que aquestes innovacions digitals tenen en la prestació dels serveis professionals, centrant-se en quatre professions: l'arquitectura, l'advocacia, l'enginyeria i la comptabilitat. al àmbit de l'Advocacia, Es constata la recent aparició de multitud de start-ups que ofereixen serveis jurídics a través de noves tecnologies, i que s'han llançat a l'mercat una sèrie d'eines que prometen facilitar la feina dels professionals de l'advocacia facilitant l'anàlisi jurídica, reduint tasques repetitives i que consumeixen molt de temps, i accelerant els processos judicials . Es planteja fins i tot que aquestes innovacions puguin ajudar a la judicatura en la presa de decisió dels seus pronunciaments.

A el mateix temps, es posa de manifest que l'automatització també suposa transformacions en el model organitzatiu de la professió, permetent una organització més horitzontal i flexible gràcies a una major col·laboració entre professionals sense importar on es trobin. Entre els nous models organitzatius més rellevants, l'estudi cita l'advocacia electrònica, l'oficina jurídica virtual, els tribunals virtuals o la resolució alternativa de conflictes de manera online. Totes aquestes noves formes de pràctica jurídica, que aprofiten els recursos de les tecnologies digitals, provocaran canvis en l'organització de la professió jurídica i en la dinàmica de l'àmbit jurídic en general, el que donarà lloc a un canvi en el model de negoci dels bufets.

Davant l'aparició d'aquest nou escenari, l'estudi recull les recomanacions de CCBE on s'adverteix que l'ús d'aquestes noves tecnologies en l'Advocacia s'ha de fer de manera responsable. La introducció de noves eines en la professió deu en tot moment respectar la independència de l'advocacia en l'exercici de les seves funcions, el secret professional, i l'obligació de confidencialitat en el tractament de les dades de clients.

Després de mostrar les futures transformacions que l'automatització portarà per l'Advocacia, l'estudi ressalta com les institucions europees, davant el procés d'automatització dels serveis professionals, han implementat diverses iniciatives tendents a regular aquest fenomen. Entre les mateixes s'inclouen la Agenda Digital per a Europa, el Mercat Únic Digital, I la recent estratègia s'obre una Europa adaptada a l'era digital. En aquest context, regular els possibles efectes adversos que la IA pot tenir en els serveis professionals s'ha convertit en un objectiu prioritari per a la Unió. Per això, s'han creat diversos instruments que tracten de regular un ús responsable de la IA: les Directrius Ètiques per a una IA fiable, Carta Ètica Europea sobre l'ús de la intel·ligència artificial (IA) en els sistemes judicials i el seu entorn, O el Llibre Blanc sobre IA. D'altra banda, i encara que la regulació de les professions regulades és competència de cada estat membre, la UE també posseeix instruments que afecten la regulació dels serveis professionals. Un exemple clar és la Directiva 2005/36 / CE, On s'estableixen els requisits per al reconeixement de qualificacions professionals a la UE; o la Directiva de serveis, La qual regula els obstacles a la lliure circulació de serveis. Així mateix, la UE ha desenvolupat diverses iniciatives destinades a exigir als Estats membres que duguin a terme una anàlisi de proporcionalitat previ a l'adopció de noves normes que afecten les professions regulades.

A continuació, per valorar l'estat de l'automatització dels serveis professionals, l'estudi recull els resultats d'una enquesta a professionals de l'arquitectura, l'advocacia, l'enginyeria, i la comptabilitat. En l'àmbit de l'advocacia, els resultats d'aquesta enquesta mostren que:

  • La computació en núvol, la IA, les tecnologies 5G i el big data són les tecnologies que l'advocacia creu que seran el futur del seu negoci.
  • La reducció de el temps de lliurament dels serveis i les millores en la qualitat dels mateixos són els beneficis més rellevants de l'automatització digital.
  • Pel que fa als possibles obstacles inherents a l'automatització, se citen els costos associats a la implementació d'aquestes eines, les exigències legals referents a la protecció de dades, les barreres lingüístiques, la pròpia estructura organitzativa de la signatura i la manca d'una estratègia de negoci a llarg termini.

L'enquesta també mostra que es considera necessari una major estandardització en la regulació de l'automatització dels serveis professionals. Això no obstant, es mostren alguns dels aspectes que sí que podrien suposar límits a l'hora d'optar per automatitzar els serveis: restriccions en les formes societàries, requisits de participació i / o control dels drets de vot, restriccions a l'exercici conjunt de professions, o l'establiment d'incompatibilitats. A més dels ja esmentats, també es mostra com les restriccions publicitàries poden suposar un obstacle normatiu a l'hora d'optar per l'automatització digital.

Finalment, l'estudi analitza l'impacte macroeconòmic de la regulació de l'automatització digital en els serveis professionals. El vincle que connecta el grau de regulació de l'automatització digital amb els resultats econòmics i l'estructura de l'mercat és que un estímul en la regulació, que afecta la competència de mercat, proporciona l'incentiu per innovar i, per tant, per accelerar el pas a la frontera tecnològica, fomentant al seu torn la productivitat de les empreses. En altres paraules, quan es redueixen les barreres regulatòries, la pressió competitiva condueix a un augment de la productivitat de les empreses establertes mitjançant l'adopció digital ia canvis en les quotes de mercat de les empreses de menys productivitat a les de major productivitat. El resultat principal és que un descens en la regulació faria augmentar la productivitat i, d'altra banda, reduiria els marges de benefici.

 

font: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/8457941c-974d-11eb-b85c-01aa75ed71a1/language-en

Comparteix: