20 desembre 2023

Clara Jiménez: “Hem de reaprendre a consumir informació en aquesta era digital”

Bulos, notícies falses, informació manipulada… Cada vegada és més complicat saber si alguna cosa és veritable o no a internet. Fins al punt que el 83% dels espanyols ho consideren un problema, segons dades de l'Eurobaròmetre d'aquest any.

Per combatre la desinformació, en una societat que ha canviat radicalment la seva manera d'informar-se, el 2018 es va crear Maleïda.es, un mitjà de comunicació digital dedicat a comprovar dades i dotar els ciutadans d'eines de verificació.

“Com a ciutadans hem de reaprendre a consumir informació en aquesta era digital en què les línies són molt més difuses”, afirma Clara Jiménez Cruz, cofundadora i CEO de Maldita.es.

A l'hora d'investigar si una informació és falsa, sempre apliquen la mateixa metodologia: un redactor rep un contingut que té indicis que pot ser fals i comença aquest procés de verificació.

Segons el tipus de contingut, l'equip acudeix a fonts oficials, estadístiques, lleis o les mateixes fonts afectades. Les imatges i vídeos se sotmeten a una anàlisi forense per determinar si s'han manipulat i, un cop fet aquest pas, vuit editors auditen la notícia i en voten la publicació. Hi ha d'haver quatre vots a favor i cap en contra perquè una verificació es divulgui.

"Tenim molta responsabilitat a l'hora d'estar assenyalant que un mitjà de comunicació podria haver publicat alguna cosa falsa, que un polític pot haver dit alguna cosa falsa o que un contingut en xarxes que s'està distribuint de manera massiva és fals", afirma Clara Jiménez.

Amb campanyes com Bulobús, periodistes i formadors de Maldita.es recorren diferents localitats per ajudar la ciutadania a reconèixer els bulls que reben, una tasca especialment important en el cas dels col·lectius més vulnerables, com és el cas de la gent gran.

“Tenen una bretxa informativa, però també una bretxa digital molt important a l'hora d'accedir als continguts o entendre com funcionen les xarxes socials. Moltes vegades ens oblidem que les persones grans se senten afectades per la desinformació, per les estafes que els arriben al mòbil per WhatsApp o per SMS”, explica.

Cada dia, a través d'un chatbot de WhatsApp responen entre 200 i 600 preguntes i dubtes al dia. Com a mitjà de comunicació publiquen articles i comparteixen contingut a xarxes socials; també fan programes de ràdio, de televisió i compten amb un canal de Twich. “Intentem anar on és la gent per respondre les seves preguntes”, assegura Jiménez.

I és que al cap ia la fi estar informats és un dret i Maldita.es contribueix a construir un internet lliure de mentides. “Ens dediquem a aportar llum sobre la desinformació que hi ha en diferents àmbits i en aquest sentit Maldita.es participa en la defensa dels drets humans”, afirma Jiménez.

Comparteix: