23 novembro 2023

O valor da mediación no ámbito empresarial

Por Anna Vall Rius, coordinador do equipo de mediación do Servizo de Mediación Comunitaria da Deputación do Alt Penedès.

As situacións de discrepancias e conflitos non son estrañas na vida de persoas, familias, institucións ou empresas. As discrepancias e os pequenos ou grandes desacordos xorden todos os días na nosa interacción cos demais. O conflito forma parte da vida e é inevitable en todos os ámbitos das relacións humanas.

A dificultade nun conflito radica non tanto no conflito en si, senón na forma de xestionalo, en como pode afectar á nosa vida, á nosa familia ou á nosa empresa. Polo tanto, son imprescindibles mecanismos que permitan abordalo de forma útil e eficaz. Mecanismos que, en lugar de activar a confrontación e a escalada destrutiva, permitan a reformulación positiva, a procura do consenso e a construción de solucións útiles para todos.

O ritmo lento das fórmulas contenciosas e as consecuencias destrutivas da xestión de conflitos adversarios motivaron un enorme interese polas novas metodoloxías baseadas na colaboración sobre o enfrontamento, na eficacia fronte á perda de valor e oportunidades para todos e na procura de solucións racionais á inutilidade dunha xestión. ancorado na defensa de posicións radicais.

Dadas as súas evidentes vantaxes, a mediación entrou con especial forza no ámbito comercial, empresarial e organizativo, ámbitos nos que, dende hai anos, vén demostrando a súa alta eficacia en países como Estados Unidos ou Inglaterra. Entre outras vantaxes, a empresa valora a oportunidade que brinda a mediación de conservar o poder de decisión ata o último momento. Preservar as relacións comerciais entre as partes é outro dos valores que aporta a mediación, xunto coa confidencialidade da xestión, que permite protexer o prestixio social e o valor reputacional da empresa.

A normativa europea e española non foi inmune a esta ampliación, xa que diferentes Recomendacións do Consello de Europa e, en especial, a Directiva 2008/52/CE do Parlamento e do Consello, instan aos Estados membros a incorporar a mediación nas súas respectivas lexislacións internas. Como consecuencia desta Directiva de 2008, aprobouse en España a Lei 5/2012 de mediación en materia civil e mercantil. Posteriormente, o Anteproxecto de Lei de Eficiencia Procesual do Servizo Público de Xustiza (que quedou paralizado coas eleccións de xullo de 2023) establece a esixencia procesual como elemento previo ao procedemento xudicial contencioso, o que supón que debe acreditarse a tentativa. unha mediación ou outra actividade de negociación antes da presentación dunha reclamación contencioso en materia civil e mercantil. É probable que se aprobe unha norma semellante unha vez que se forme un novo goberno.

As discrepancias ou conflitos a nivel empresarial poden darse dentro da propia empresa ou nas relacións entre distintas empresas.

No primeiro caso, poden dificultar seriamente as relacións de colaboración esenciais para desenvolver un traballo en equipo eficaz. Unha situación de conflito mal xestionada dentro da empresa afecta claramente ao mal rendemento, á desmotivación e ao absentismo laboral. En consecuencia, acaestaba a afectar o nivel de eficiencia e produtividade da propia empresa.

Se os conflitos que xurden con clientes ou provedores non son xestionados por consenso, poden prexudicar as necesarias relacións comerciais, a competitividade, a conta de beneficios e mesmo a viabilidade da empresa afectada.

Estes problemas prexudican gravemente o normal desenvolvemento das empresas e organizacións en xeral, poñendo de manifesto a necesidade de previlos ou abordalos, aplicando sistemas colaborativos de xestión de conflitos, como a mediación, que ofreza solucións útiles e construtivas a estas situacións, evitando, en moitas ocasións, iso acaestar ante os tribunais, que aplicarán unha resposta xurídica que se axustará á norma, pero que moitas veces non dará unha solución real ao problema.

A maioría dos casos de conflitos empresariais chegan á mediación por recomendación dos propios avogados da empresa que aconsellan esta vía para superar as discrepancias de forma rápida, eficiente e sen perda de control sobre a decisión final. Neste tipo de casos, os avogados adoitan acompañar aos seus respectivos clientes durante as sesións de mediación para asesoralos en todo momento cando sexa necesario.

A mediación é cada vez máis recoñecida e valorada no ámbito empresarial. Como exemplo práctico, expón unha situación na que os tres responsables da empresa, un pai e dous fillos, solicitaron a mediación a instancias do pai e por consello do seu avogado.

O pai pretendía xubilarse nuns anos, pero estaba moi preocupado polo crecente malestar que detectou entre os seus dous fillos. Estes nenos entraran na empresa familiar por proposta do seu pai, deixando os seus respectivos traballos (un nun Banco e outro nun Restaurante). O pai adxudicou o 20% do negocio a cada un deles e el quedou co 60% restante. E dependendo do carácter e experiencia de cada un deles, repartía as funcións da empresa. Así, ofreceulle ao primoxénito xestionar a administración e contabilidade da empresa (xunto co pai), valorando a súa experiencia no Banco, e este encomendou a parte comercial ao outro fillo.

Inicialmente cada fillo desempeñaba sen problemas o papel asignado, pero cando o fillo máis novo casou e converteuse en pai, as viaxes inherentes á xestión empresarial comezaron a facerse máis gravosas e sentía que o seu traballo era prexudicial para a súa familia e para o coidado dos seus fillos. propios fillos. Comezou a considerar inxusto que tivese que viaxar case sempre e que o seu irmán puidese estar todos os días cos seus fillos mentres el estaba fóra...

Por iso, o fillo menor propuxo compartir ambas as funcións co seu irmán, tanto dentro como fóra da empresa. Pero o irmán maior non se consideraba cualificado para exercer de vendedor.

Había meses de malestar e enfrontamento entre os irmáns e o pai non sabía moi ben o que podía facer ante esta situación, que tamén lle afectaba moi directamente (xa que eran os seus fillos) ademais de prexudicar o bo funcionamento do pequeno. negocio que se viu claramente ameazado pola escalada do conflito entre os irmáns, o que provocou o abandono de funcións e un mal ambiente dentro da empresa.

O seu avogado recomendoulles traballar nesta situación a través da mediación para superar estas dificultades.

Acudiron á mediación e en varias sesións puideron poñer sobre a mesa as necesidades, intereses, expectativas e posibilidades de cada un deles e da propia empresa. O diálogo, a escoita, a posta en común das súas respectivas posibilidades e necesidades, nun ambiente tranquilo e creativo deulles a oportunidade de construír xuntos diversos compromisos e acordos que lles permitiron superar a situación de forma satisfactoria e seguir adiante coa súa empresa incorporando algúns cambios. do acordo alcanzado.

Sen dúbida, a mediación aporta un engadido de calidade e eficiencia ás organizacións e empresas, poñendo á súa disposición unha ferramenta eficaz para promover relacións interpersoais e comerciais óptimas, facilitando o cumprimento dos obxectivos de rendibilidade e desenvolvemento e éxito da xestión empresarial máis aló do conflito.

Compartir: