Per què les campanyes electorals cognitives basades en la posverdad poden erosionar les democràcies d'opinió. Com afecta aquest tipus de campanyes les mentides profundes de base audiovisual basades xarxes neuronals generatives

Si podem convenir que cada persona pot tenir la seva pròpia opinió sobre qualsevol tema, ningú està en canvi autoritzat a tenir els seus propis fets sobre aquests temes. Això, que en el paradigma analògic era cert pot deixar de ser-ho en el paradigma de la realitat virtual, singularment quan aquests fets poden ser falsificats de manera tan precisa, eficaç i poc costosa que la realitat pot deixar de ser el que fins ara ha estat per convertir-se en un camp d'excentricitats, dubtes, omissions de disseny intencional i certeses construïdes ad hoc.

La protecció de la veritat en la democràcia de segle XXI és l'essència que cal preservar davant els atacs que van a anar in crescendo, primer van ser les Fake News, ara són les Deepfakes i veurem noves dimensions d'aquestes patologies informacionals, però ambdues tenen un denominador comú, el seu atac a la veritat mitjançant la tergiversació dels fets. Sent l'objectiu d'aquestes distorsions de molt diversa naturalesa, els objectius de manipulació electoral són els que en aquest treball ens van a ocupar ja que afecten un element medul·lar de la democràcia d'opinió, una opinió pública nodrida d'afluents no tòxics que permetin a els ciutadans formar-judicis veraços basats en fets certs.

Taula de Continguts
1. Consideracions preliminars.
2. En què consisteixen les les Deepfakes?
3. Les Xarxes Neuronals generatives antagòniques.
4. Una aproximació a la forma d'afrontar jurídicament el repte de les Deepfakes.
5. La propaganda cognitiva electoral i la microsegmentació.
6. La regulació a Espanya de les campanyes electorals cognitives virtuals.
7. Pot ser l'interès públic base suficient per limitar severament valors, principis i drets fonamentals?
8. La ruptura de l'espai públic comú i la polarització poden conduir a l'autocensura
9. Les Deepfakes es dirigeixen a explotar les emocions.
10. Un nou dret "El dret a no ser enganyat".

Comparteix: