14 febrer 2023

Deontologia per a principiants 5: Posa'l per escrit

Per Albino Escribano. Membre de la Comissió de Deontologia del Consejo General de la Abogacía Española i degà de l' Colegio de la Abogacía de Albacete. 

"Verba volant, scripta manent"

La relació del professional de l'advocacia amb el client es basa en la confiança recíproca, i aquesta és una de les característiques essencials de l'actuació: el client confia que el professional realitzarà el seu treball d'acord amb una praxi adequada, és a dir, de una forma íntegra, honrada, lleial, veraç i diligent (article 4.1 CDAE).

Com que l'excés de confiança no és bo en res, convé iniciar aquesta relació posant de manifest el seu objecte (cosa que es farà) i el preu (el cost). Això és bàsic per sustentar la confiança en el present i futur de la relació, si bé no acavet aquí l'obligació d'informació al client d'acord amb el nostre Estatut professional.

Com fer aquesta informació? Per escrit, mitjançant el corresponent full d'encàrrec, contracte o com vulguem trucar. En una relació asimètrica com és la que manté un professional amb el client, només deixant constància de forma clara i terminant dels termes d'aquesta relació professional es pot entendre complerta la bona praxi amb vista a aquesta obligació contractual i deontològica, que no es pot deixar, so pena de futurs problemes, en una confiança subjecta a canvis. Si en el contingut de l'escrit hi ha problemes d'interpretació i aplicació, molts més es produeixen en allò comunicat verbalment, a banda la impossibilitat de prova.

El nostre Estatut exigeix ​​la constància per escrit amb vista als honoraris en determinar a l'article 48.4 l'obligació d'informar-ne mitjançant el full d'encàrrec o mitjà equivalent. Mig equivalent a un full d'encàrrec només sembla que es pugui referir a la forma escrita.

És cert que no s'exigeix ​​la forma escrita respecte de la resta d'obligacions d'informació, llevat que el client ho sol·liciti igualment per escrit (article 12.B CDAE). Això no obstant, es podria plantejar, davant la reclamació d'un client sobre la manca d'informació exigida, si la impossibilitat per part del professional d'acreditar que va complir aquesta obligació l'ha d'afavorir en l'àmbit contractual, tenint en compte aquest desequilibri en la relació entre les parts .

A l'àmbit extern, la confiança en la relació professional amb el client és un contracte. Només constant per escrit, de manera que se'n pugui acreditar el contingut i el compliment de les obligacions pel professional, evitarà abusos, sospites o oblits. Una altra cosa és l'àmbit intern, en què la confiança està relacionada amb la fe, i hi sobren els escrits.

Comparteix: