08 febrer 2024

La marca personal de l'advocat com a base per al desenvolupament de negoci

David Mur Per David Mur

Webwww.diferencialegal.com

TWITTER@Davidmurof

LINKEDIN 

T'has preguntat mai si tens marca personal? Potser no, o simplement ni t'ho planteges pel fet de pensar que la marca personal no va amb tu perquè és destinat a un nombre selecte d'advocats amb una gran trajectòria, renom o reputació.

El que segur que sí que has pensat com advocat és que necessites captar clients, que necessites atraure l'atenció del teu públic objectiu d'alguna manera, sobresortir de la competència i facturar com et mereixes.

Doncs bé, començaré per dir-te que la marca personal és la base per al desenvolupament de negoci. La pregunta no és si tens marca personal, és si treballes la teva marca personal perquè, senzillament, tots i cadascun de nosaltres tenim marca personal.

Com deia Jezz Bezos, fundador d'Amazon: “la marca personal és el que la gent diu de tu quan no hi ets present”. No puc estar més d'acord amb aquesta afirmació. La marca personal no és altra cosa que la petjada que deixem als altres, és la percepció que la resta té de nosaltres, tant a nivell personal com professional.

No és una llàstima que una cosa tan poderosa com el control de la dita percepció en els altres la deixem a l'albur dels esdeveniments? La marca personal és un actiu molt preuat i absolutament necessari en l'àmbit professional, tant si ets un advocat que treballa per compte d'altri, com si ets el fundador del teu despatx o, senzillament, si vols aspirar a tenir una trajectòria professional que respongui a les expectatives que t'hagis marcat.

El primer que cal tenir clar és que parlem de marca, és a dir, una promesa de valor, allò que els altres esperen de nosaltres. De la manera com haguem sabut impactar en els altres dependrà aquesta promesa de valor. El segon és que és una cosa personal i intransferible. Es tracta d'AUTENTICITAT, i ho escric en majúscules.

Si som capaços de treballar la nostra marca personal associada a la nostra especialitat, avantatges competitius, missatges a traslladar i una manera de ser i fer pròpia, haurem treballat una base molt sòlida per poder afrontar el desenvolupament de negoci.

Hi ha molta confusió sobre el que significa tenir una bona marca personal: popularitat, ser el millor de la classe, aparentar. No té res a veure amb això! Per descomptat que la popularitat pot venir donada per un gran treball de marca personal però no es limita a això, quantes persones són populars per causes alienes a la seva voluntat, o per assumptes que fins i tot poden arribar a perjudicar-los a nivell professional o fins i tot personal ?

I si som els millors de la classe, els més llestos, els que més controlem d'una matèria o especialització? Amb això n'hi ha prou? La resposta és un rotund no. Tot i que els coneixements i competències tècniques són bàsiques per poder desenvolupar la marca personal, no són suficients.

I com desenvolupar la teva marca personal?

El primer, encara que soni a una cosa molt manada ja, és la voluntat, el desig i la constància. La voluntat i el desig d'impactar a les persones que vull impactar com realment vulguis impactar. I, sens dubte, això passa per conèixer-se un mateix.

Creiem que ens coneixem molt bé, i potser és el teu cas, però hi ha moltes persones que no es coneixen en profunditat. I de debò que no conèixer-se realment, pensar que som una cosa que no som genera moltíssima frustració.

Fes un exercici d'autoavaluació: quins són els teus avantatges competitius? Quin és el teu estil propi? Com ​​ets capaç d'aportar valor? Recorda que tots tenim una cosa que ens fa diferents.

Després de tenir això clar, que no és tan fàcil com sembla i et portarà el seu temps, pregunta al teu voltant: escull un nombre de persones del teu entorn, amics, companys de la feina, coneguts, familiars i fins i tot clients, i pregunta'ls com et veuen, quins creuen ells que són les teves virtuts i els teus defectes.

El resultat de comparar el que pensen els altres amb allò que pensem cadascun de nosaltres mateixos pot resultar sorprenent i potser ens faci reflexionar.

Si has arribat fins aquí ets al bon camí, estàs començant a forjar la teva marca personal. A partir d´aquí pensa: com t'agradaria ser percebut? Marca't objectius en base a això, n'hi ha molts i depèn de cadascú: donar-te a conèixer, generar influència, atraure nous clients, ascendir a la feina o aspirar a un millor, etc.

A partir d'aquí pensa en quina és la millor estratègia per assolir aquests objectius, implementa-la i mesura els resultats.

El màrqueting de continguts pot ser un gran aliat en el desenvolupament de la teva marca personal. Pregunta't que interessa al teu objectiu o públic objectiu, sobre quines temàtiques pots escriure i com poder-los fer arribar el teu contingut.

Avui dia hi ha multitud de fórmules per fer arribar el teu contingut a la teva audiència desitjada: xarxes socials, posts, impactes en mitjans (recorda que un periodista no dirà que no a un bon contingut), butlletins de notícies, píndoles audiovisuals, etc.

Si has estat capaç de treballar la teva marca personal veuràs com la venda és molt més fàcil, o millor dit, molt menys difícil. T'aportarà visibilitat, fiabilitat, reputació i diferenciació, ingredients molt necessaris per poder cridar l'atenció dels clients potencials.

Ja per acabar, et dono un consell: la millor manera de treballar la teva marca personal serà desenvolupant relacions. Sal de la “cova”, coneix gent interessant, dialoga, mostra la teva opinió sincera, debat, conversa i nodreix aquestes relacions.

L'entorn en la línia us ajudarà a treballar la vostra marca, però l'entorn off line, la vida real, podrà ratificar davant la resta que ets autèntic i el que dius i fas en digital té el seu reflex fidel al “carrer”.

No sempre és així, per desgràcia, ja que el postureig, la falsedat o la impostura grandiloqüent estan a l'ordre del dia, però m'agrada pensar que s'agafa abans a un mentider que a un coix, i el “fum” i els falsos gurus cauen pel seu propi pes abans o després.

Creu en tu i en la teva diferència i aprofita les teves possibilitats, ja que si no ho fas els altres tampoc no ho faran.

 

Comparteix: