19 juny 2023
Susana Sánchez Cabañero: “El client no és un expedient al despatx”
Lletrada al Torn de Castelló des de 2019, Sánchez Cabañero està especialitzada en Dret Civil. Ha estat presidenta de l'Agrupació de Joves Advocats de Castelló. Concep l'exercici de l'advocacia com un servei al ciutadà on ha d'existir igualtat en la defensa dels seus interessos, tinguin recursos o no.
Heu canviat la tipologia de casos que atenen els advocats d'ofici?
Sí, perquè la societat ha canviat, i les necessitats que demanda aquesta també. Per exemple, ara ens trobem amb més procediments de desnonament per precari, execucions hipotecàries o clàusules abusives.
Pensa que al despatx rep la mateixa atenció el client del torn d'ofici que el client particular?
Per descomptat, tots els clients són iguals i els seus assumptes són tractats i defensats amb la mateixa intensitat que qualsevol altre. De fet, no hi haurien d'haver diferències. El client no és un expedient al despatx, sinó una persona amb uns problemes concrets que necessiten solució. Que un client no tingui mitjans econòmics no vol dir que l'advocat no s'hagi de fer servir a fons. Hi ha d'haver una igualtat en la defensa dels interessos de tots els clients del despatx.
I al jutjat? Reben la mateixa atenció?
Considero que sí. En el meu cas, pel jutjat no he rebut mai un tracte diferent en tramitar un procediment de justícia gratuïta.
Com creu que els clients de la Justícia Gratuïta perceben la feina?
De manera positiva, perquè amb independència del resultat de les seves pretensions, comproven com l'advocat ha treballat i defensat el cas. I sobretot, perquè es troben amb un advocat format, per això és important la formació, la qual ha de ser global.
Per què va decidir adscriure's al torn?
Perquè considero que tots els ciutadans tenen dret d'accés a la justícia, independentment dels seus ingressos, no podem oblidar que la nostra professió és un servei al ciutadà.
A més d'una remuneració més d'acord amb el treball realitzat, quines altres millores són necessàries al torn?
Trobo a faltar una resposta més gran per part de les autoritats a l'hora de coordinar la prestació del servei a les dependències policials i guàrdia civil. Tot i això, el Col·legi està mantenint constants reunions per millorar les assistències.
Quin cas d'ofici ve al cap quan repassa la seva trajectòria?
Un tema recent de modificació de mesures en família, en què sol·licito la modificació de tot a excepció de la pensió d'aliments. En contestar la demanda, la part contrària s'aplana, menys en un punt. Aconsello al client assolir un acord i no m'ho permet. En arribar a judici i, abans d'entrar les parts, negociem amb el fiscal i concedeixen tot el que demana el meu client, però volen que a l'acord consti la pensió d'aliments que avui subsisteix perquè no s'ha sol·licitat la modificació. Com que el client no vol que es reflecteixi en l'acord, ell mateix indica que desistirà del procediment i així ho fa quan li donen la paraula.