28 juny 2021

Servei d'Orientació Jurídica en estat d'alarma: el valor d'un servei essencial

TORN QUE CANVIA LA HISTÒRIA

Durant els mesos de confinament de l'any passat, els telèfons dels serveis d'orientació jurídica (SOJ) no van parar de sonar. I no només per resoldre dubtes legals. "Vivim situacions molt dramàtiques, com el d'una dona que tenia un cadàver a casa i no sabia què fer amb ell", recorda Elena Ruiz, Coordinadora d'un dels SOJ de Madrid.

En aquests dies tan difícils a l'inici de l'confinament, amb noves lleis i canvis legals pràcticament cada dia, els telèfons d'aquests serveis, dependents dels Col·legis de l'Advocacia, van ser de les poques línies oficials que van funcionar sense treva després que les seves oficines tanquessin i habilitaran l'atenció exclusivament telefònica. "Érem de les pocs telèfons en què la gent trobava algú a l'altre costat. I notàvem que se sentien reconfortats i escoltats ", recorda Ruiz.

El Col·legi d'Advocats de Valladolid va ser dels més previsors i va desviar el telèfon de el Col·legi i el de l'SOJ a el personal de guàrdia de Col·legi, segons el seu actual degà, Javier Martín, Que llavors era encarregat de la Comissió de l'Torn d'Ofici. "Un dels aspectes positius de la pandèmia és que s'ha mantingut el sistema de cita prèvia per acudir a aquest servei. Això ha vingut per quedar-se ", declara Luis Nieto, Conseller de l'Advocacia i anterior degà de Col·legi d'Advocats de Salamanca.

Moltes de les consultes que es rebien eren sobre temes laborals. "Ciutadans que havien acudit al seu lloc de treball i, sense previ avís, se'l van trobar tancat o persones que no havien rebut cap quantitat des de fa mesos i havien entrat en ERTO. Molts casos no podríem resoldre'ls, però tampoc tenien on trucar ni ningú que els resolgués. El SEPE i els Serveis d'Ajuda Social estaven tancats i totes les tramitacions eren a través d'internet ", explica Marisol Cuevas, Directora de Serveis a la Ciutadania de el Col·legi d'Advocats de Madrid. Però no només hi va haver consultes laborals: "Molts ciutadans no sabien com presentar una sol·licitud o demanar una pensió de viduïtat via telemàtica, assessorament que també des del Col·legi els oferíem", afegeix Cuevas.

"Els casos que predominaven en les sol·licituds eren de dret laboral, reflex de la crisi econòmica i de dret civil i bancari, des hipotecaris fins monitoris", destaca Carles Lorente, Advocat de Sabadell i membre de la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta de Consell.

La pandèmia va posar a prova el compromís social dels advocats adscrits a l'torn d'ofici. Coordinació, comprensió i col·laboració. Aquestes van ser les claus dels advocats per seguir prestant el servei d'assistència jurídica durant tot l'estat d'alarma. Determinats serveis, com el prestat pels SOJ, van poder passar a realitzar-se de manera exclusivament telefònica. Però hi va haver altres, com l'assistència que s'ofereix durant les guàrdies de torn d'ofici, que van seguir sent presencials. I en els primers dies de l'confinament es duien a terme sense les mesures més imprescindibles de seguretat.

Els advocats lamenten que no hi havia mesures de protecció als jutjats. "Havíem de procurar-nos nosaltres mateixos els mitjans i molts companys es van negar a prestar el servei o van posar les queixes corresponents", segons Lorente. Segons Martín, els centres de detenció eren un caos. "Et deixaven en un cau amb el detingut sense distància i sense ventilació, sense guants i sense màscara".

Per assegurar les assistències, el Col·legi d'Advocats de Valladolid va crear una borsa d'ajuda a guàrdies, perquè voluntàriament s'apuntessin lletrats durant el confinament. Però en qualsevol cas, gràcies a el compromís dels professionals de l'advocacia ningú que ho necessités es va veure privat de l'assistència jurídica durant el més dur de la pandèmia.

Comparteix: